Go to content
Menu

'In mijn nieuwe winkel zie ik steeds meer jonge mensen'

Inspiratie
Header afbeelding voor 'In mijn nieuwe winkel zie ik steeds meer jonge mensen'

Slager Anne Kramer zit al 33 jaar in het slagersvak, een loopbaan in het verlengde van de boerderij waar hij opgroeide. Inmiddels beheerst Kramer een volledig proces: in biologische stallen houdt hij varkens die hij in eigen slagerij verwerkt en verkoopt. In zijn splinternieuwe tweede zaak in Zeist, ziet Kramer steeds meer jong publiek.  

Dat de tweede Slagerij Marlet meer jongeren trekt, strookt met de uitstraling van de zaak. Die is stijlvol en eigentijds. De wanden zijn beplakt met een klassiek tegeltje. Op één van de wanden prijkt een enorme zwartwit foto van een koeienkop op een roestkleurige achtergrond. Achterin de zaak nog een foto, van een weiland vol koeien. Aan het systeemplafond een industrieel ogende constructie met zwarte spotjes voor sfeervolle verlichting. 

De hoofdlijnen dacht Kramer zelf uit. ‘‘Ik had in mijn hoofd hoe ik mijn winkeltje wilde hebben.’’ Dat betrof voornamelijk de inrichting. Waar de toonbank en de koelcel moesten komen, bijvoorbeeld. ''Het tegeltje en de foto’s zijn ideeën van de interieurbouw. Die kwam met stoere voorstellen voor de styling van de zaak.’’  

JE SMERIGE BEST

Kramer krijgt veel enthousiaste reacties op zijn nieuwe winkel. Het valt hem op dat er een jonger publiek over de nieuwe winkelvloer komt. ''Met een advertentie in de krant bereik je jonge mensen niet. Je moet je zaak zo voor elkaar hebben, dat er positief over je gepraat wordt. De mooiste reclame is dat mensen je in hun omgeving aanbevelen. Je moet gewoon smerige je best doen.'' 

MOOIE KNORREN

Onder je best doen valt het aansluiten op de behoefte van je klant. Mede omdat veel klanten Kramer naar de herkomst van zijn producten vragen, houdt hij eigen varkens in biologische stallen. ''Mijn vader zei altijd dat je goed voor je beesten moet zorgen. Op deze manier krijg ik gegarandeerd mooie knorren binnen. Dat vergroot het vertrouwen van klanten. Je moet een goed verhaal hebben, dat voor honderd procent klopt.’’

Met zijn tweede winkel gaat Kramer voor een zekere schaalvergroting, hoewel hij dat zelf een groot begrip vindt. ''Je loopt toch in de worstmakerij. Of ik nu 500 of 800 kilo worst produceer, maakt niet meer uit. Net als dat we de varkens toch hebben.’’  

De slagerij is gevestigd in het winkelcentrum, van een wijk in Zeist waar veel mooie nieuwbouw is en wordt gerealiseerd. Hoewel zijn tweede zaak niet ver van zijn eerste winkel in Driebergen staat, is de omzet daar niet afgenomen. ''Mijn potentiele klant komt hier te wonen. We zullen nu eerst geduld moeten hebben, maar ik verwacht dat het hier over anderhalf jaar loopt. Dan zijn we waar we willen zijn.’’

Form icon

Geef je mening over Smaak in de Zaak

En help ons om nog meer van waarde te zijn voor versspecialisten als jij.

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?