Go to content
Menu

Op festivals draait het om lekker eten en opvallen

Innovatie
Header afbeelding voor Op festivals draait het om lekker eten en opvallen

Festivals zijn in trek, en de foodfestivals doen het bijzonder goed. Niet zo gek dus, dat slager Edward van de Pol daar met zijn passie voor grillen en braden op in speelt. Met zijn nieuwe concept Marktslagers staat hij op foodfestivals in Amersfoort, waar hij de festivalgangers ambachtelijk bereide vleesgerechten voorschotelt.  

Edward van de Pol is al dertig jaar specialist in vlees, dat hij op meerdere markten in en rond Amersfoort aan de man brengt. Om zijn zaak op een andere manier te promoten stond hij vorig jaar op het foodfestival Lepeltje Lepeltje. Het werd een laaiend succes. Hij startte een tweede onderneming: festivalbedrijf Marktslagers, en investeerde in een nieuwe wagen en een bijzondere barbecue. ''Op de festivals draait het om lekker eten en opvallen."

Een andere markt

''Festivals zijn een totaal andere markt dan de slagerij. Je hebt altijd direct respons van wat je doet. In de slagerij heb je de mensen een week later pas weer terug. Daarnaast krijg je op de festivals een totaal andere klant dan die wij in de slagerij hebben. En als wij festivals in de buurt hebben, is dat een prachtige promotie van je zaak. Als het bijzonder genoeg is zie je de klant ook weer in de slagerij terug. Wij hebben ervoor gekozen om de ondernemingen een eigen naam te geven. Marktslagers is op de festivals, en Edward Uw Slager op de markt. Maar we geven hier wel aan dat het vlees bij ons vandaan komt.''

Hoe is het om je passie voor vlees met festivals te combineren?  

"Het blijft mooi om de mensen te verwennen. Het leuke van de festivals is dat je dat ter plekke doet. Het is gewoon leuk om te merken dat de mensen lekker bij je eten. De pulled pork of een broodje hete kip, maar dan toch op een andere manier. Er zijn natuurlijk duizenden manieren waarop je dat heel lekker en anders kan doen. Het moet allemaal wel trendy zijn. Ons bestek is recyclebaar en we hebben bordjes van palmblad. Mensen gaan voor het totaalplaatje. Je moet hier niet met een zwart plastic bordje aankomen, dat werkt niet."

Alt text

Veel slagers hebben moeite met het bereiken van een jong publiek. Jij hebt op festivals vrijwel alleen maar jonge klanten. Hoe bind je jonge mensen aan je? 

''Het jonge publiek gaat voor gemak, kwaliteit en ambacht. Daarnaast willen jonge klanten uitleg en professioneel geholpen worden. Je moet een stukje toevoegen aan je vlees. Tegenwoordig is de barbecue natuurlijk hot. Er is veel jeugd die weer wilt barbecueën. Er is ook veel jeugd geïnteresseerd in de grotere stukken vlees. Als je daar goede uitleg bij hebt, en je ze goed kan begeleiden, komen ze enthousiast terug. Straal het ambacht uit!" 

Jullie foodtruck ziet er fantastisch uit. Hoe belangrijk is uitstraling tegenwoordig?

"Uitstraling is echt een ding, maar dat is het op de markt ook. Ik denk dat wij een vooruitstrevend bedrijf zijn, ook qua verkoopwagen. Het is gewoon een volledig bedrijf op wielen, dat versheid en kwaliteit uitstraalt. Wij zijn niet de knalslager op de markt."

Wat heeft Marktslagers je gebracht?

''Ik heb geleerd dat ik mijn handel ook op een totaal andere manier kan doen. Hierdoor ben ik in een totaal andere markt terecht gekomen. Wij krijgen nu aanvragen van bedrijven die we voorheen nooit kregen. We hebben kort geleden met dit concept bij een groot bedrijf 750 Angus burgers gebakken. Dat krijg je niet uit je slagerij. Daarvoor moet er echt iets staan. Je kan niet met een barbecuetje en een koelkarretje naar een festival toe. Je moet er echt goed over nadenken en iets moois bouwen. Dan kan je ermee uit de voeten.''

Form icon

Geef je mening over Smaak in de Zaak

En help ons om nog meer van waarde te zijn voor versspecialisten als jij.

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?