Go to content
Menu

Ambacht 2.0 De ambachtelijke maaltijdwinkel

Innovatie
Header afbeelding voor Ambacht 2.0 De ambachtelijke maaltijdwinkel

Een jaar lang ontwikkelde ondernemer Leendert van Leeuwen een uniek cateringbedrijf. Toen alles was uitgevoerd, bleek een dagvers winkel het missende puzzelstukje in een tot in de puntjes uitgedacht concept.

Met een cateringbedrijf gevestigd in een authentiek pand op een A-locatie en een productieruimte met glazen pui, was het niet zo gek dat cateringklanten dusdanig onder de indruk van de ambachtelijke en transparante werkwijze raakten, dat ze het niet konden laten te vragen of ze niet direct één van de huisgemaakte verse maaltijden mee konden nemen. Dat is de oorsprong van de splinternieuwe dagvers winkel van Sethone Cateraars, in Zetten.  

De winkel is een aanvulling op het jonge cateringbedrijf. Eigenaar Leendert van Leeuwen (27) runde eerder vijf jaar lang samen met een compagnon een cateringbedrijf, maar miste de diepgang. Het werd de kern van zijn nieuwe caterings-concept. Inmiddels moet hij ervoor waken dat een teveel aan diepgang de zaak niet ondermijnt. Naast  ambacht zijn authenticiteit en ambiance de belangrijkste kernwaarden.    

'Wij laten jongeren zien dat er niks oubolligs aan ambacht is'     

Van Leeuwen wil met zijn bedrijf een platform voor ambacht creëren, en richt zich daarbij op jongeren. Door te laten zien hoe gaaf ambacht kan zijn, probeert hij met zijn bedrijf jonge mensen te enthousiasmeren. Hij hoopt daarmee meer bereidheid te creëren om een ambachtelijk vak uit te oefenen. ‘'We komen in onze branche zoveel mensen te kort. Wij laten zien dat er niks oubolligs aan ambacht is, door ambacht in een modern jasje te steken.’’     

Op de vraag hoe de dagvers winkel onderscheidend is, weet van Leeuwen niet waar te beginnen. ''Het is één en al onderscheidenheid. Het is niet te vergelijken. Wij werken uitsluitend met verse producten van verscollega's waar we nauw mee samenwerken. Alles is dagvers en wordt hier verwerkt. Ik snijd mijn eigen rund uit. Ieder stukje vlees wordt hier verwaard. Wij zijn één van de het meest ambachtelijke cateringbedrijven van Nederland. We maken echt alles zelf en we maken waar wat we beloven. Daarnaast is de winkel persoonlijk; we hebben een enthousiast jong team waar de passie vanaf druipt.’’ Het team telt in een jaar tijd vijf fulltimers en zeventien flexwerkers.

Of de ambachtelijke maaltijdwinkel de versspeciaalzaak van de toekomst is? Van Leeuwen denkt het niet, althans niet op zichzelf staand. ''Wij zijn begonnen met de gedachte: We zien het wel. Als je hier je brood mee wil verdienen is dat af te raden. Maar heb je een versspeciaalzaak of cateringbedrijf is de combinatie ideaal. Wij betaalden toch al voor de meters, dus de vaste lasten blijven hetzelfde. Voor ons is dit een te gekke aanvulling.’’

Fotografie: Gerben Boudeling

Lees ook
Zo bereik je een jong publiek thumbnail

Zo bereik je een jong publiek

Veel versspecialisten hebben moeite met het bereiken van een jong publiek. We vroegen een aantal versondernemers hoe zij dat doen.  ''Het begint eigenlijk al met een plakje worst als je een k…
Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?