Go to content
Menu

Doen of laten: online verkopen

Werkproces
Header afbeelding voor Doen of laten: online verkopen

Consumenten doen hun aankopen steeds vaker online. Dat geldt voor kleding, meubels, vakanties en jawel - ook voor boodschappen en maaltijden. Die ontwikkeling stelt versondernemers voor een mogelijk ingrijpende keuze: online meedoen, of de traditionele weg blijven bewandelen. 

Omdat we begrijpen dat dit geen makkelijke beslissing is, voorzien we je van meer informatie. 

In 2015 deed 71 procent van de Nederlanders minstens één online aankoop. Daarmee behoort Nederland tot de top vijf als het aankomt op online winkelen binnen de Europese Unie. Met die cijfers kwam het CBS afgelopen jaar. Het percentage is hoogstwaarschijnlijk inmiddels opnieuw toegenomen. 

Eén op de vijf slagers had in 2014 een webwinkel. Dat bleek uit de Slagersmonitor, naar aanleiding van onderzoek in opdracht van De Koninklijke Nederlandse Slagers. Naast de slagers die hun assortiment al online aanbieden, zegt nog eens twintig procent dat van plan te zijn. 

En dat is begrijpelijk, want een online winkel is een extra verkoopkanaal, en daarmee een aanvullende service naar bestaande klanten. Daarnaast biedt een web-shop een kans om nieuwe klanten te bereiken. Dat laatste is - gezien de vergrijzing van het klantenbestand van veel versspecialisten - geen overbodige luxe. In 2014 werd maar liefst tachtig procent van de omzet van de slagerijen door vijftigplussers gegenereerd. Aanwas van jonge klanten was er nauwelijks.

Het openen van een online winkel is de afgelopen jaren steeds laagdrempeliger geworden. De kosten zijn relatief laag, en er is toegankelijke software beschikbaar.

Ook supermarkten verkopen steeds meer producten online. Ga je de concurrentie online aan, of kies je ervoor jezelf daar nog sterker van te onderscheiden, door bewust te kiezen voor uitsluitend persoonlijk klantencontact? Het online aanbieden van producten gaat immers ten koste van de interactie met de klant, waardoor persoonlijke aandacht vervalt.

Slagerij Oosterpoort in Sneek bevindt zich in een tussenfase: ze hebben hun website aangevuld met hun uitgebreide assortiment - van verse ingeblikte maaltijden tot belegde broodjes - zodat hun klanten dit vanuit huis op hun gemak kunnen bekijken.

"Sinds de nieuwe website online is, stromen de bestellingen binnen. Dit hadden we nooit verwacht, het loopt als een trein." Hoewel het assortiment online staat, zijn de producten daar niet direct te bestellen. Wel zijn er klanten die de bestellijst printen, markeren wat ze willen hebben, en deze naar de slagerij mailen. Zo hoeven zij de boodschappen alleen nog maar in onze speciaalzaak af te halen. Daardoor is er nog steeds persoonlijk contact.''

Form icon

Geef je mening over Smaak in de Zaak

En help ons om nog meer van waarde te zijn voor versspecialisten als jij.

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?