Go to content
Menu

'Laat op hippe plekken zien wat je kan'

Innovatie
Header afbeelding voor 'Laat op hippe plekken zien wat je kan'

Op het foodfestival Kannen en Kruiken, in Amersfoort, serveert Sebastiaan Knottnerus Mosselgerechten vanuit een mosselvormige foodtruck.

De Mosselman ontstond vorig jaar vanuit het bredere concept van Chef at, een bedrijf in private dining. ''We komen bij bedrijven of mensen thuis en dat verbouwen we tot een restaurant voor een avond. We bereiden drie tot acht gangen, afhankelijk van wat mensen willen." 

Sebastiaan Knottnerus gebruikte de wagen in eerste instantie voor de verkoop van broodjes kreeft, oesters, markreel en mosselen. Toen hij merkte dat mosselen veruit het best verkochte gerecht was, koos hij ervoor om zich daarin te specialiseren. Het maakte het concept tegenover de gasten glashelder. De Mosselman fungeert als visitekaartje voor Chef at. "We worden vaak op de festivals geboekt."

Mosselen zijn hip. Heb je tips voor collega's die hier ook op in willen spelen?

''Ga vooral altijd voor de Hollandse mosselen. Probeer weg te blijven van de Deense of de Duitse, die zijn toch van andere kwaliteit. Je hebt twee soorten Nederlandse mosselen, die uit de Waddenzee en die uit de Ierske, uit Zeeland. Ik vind persoonlijk die uit de Ierske verreweg het lekkerst. Daar is een heel uniek ecosysteem, dat je nergens anders ter wereld vindt. En dat bevordert de smaak van alles wat er leeft, en van mosselen in het bijzonder.''

Wat maakt dit zo leuk om te doen?

''Je kan mensen iets gezonds aanbieden, want mosselen zijn super gezond. Er zit bijna geen grammetje vet aan. En we krijgen veel reacties van mensen die nog nooit mosselen hebben gegeten, iets wat je in Nederland nog veel ziet! Zelfs bij ouderen. Ik hoop dat we daar verandering in kunnen brengen. Op festivals heerst er altijd een goede sfeer. Zeker als de zon schijnt, zoals nu.''

Veel versspecialisten hebben moeite met het vinden van jonge, nieuwe klanten. Jij bereikt die doelgroep als geen ander. Heb je tips?

''Zoek ze op in plaats van te wachten tot ze naar jou toe komen. Haal ze naar binnen. Verleid ze op de plekken waar ze zijn, bijvoorbeeld op een foodfestival. Op markten komen ze ook veel af. Zoek de hippe plekken op en laat ze daar zien wat je kan.''

Alt text
Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?