Go to content
Menu

Met deze tips verkoop je meer varkensvlees

Onbekend
Header afbeelding voor Met deze tips verkoop je meer varkensvlees

Uit onderzoek van HelloFresh blijkt dat kipfilet het meest populaire stukje vlees is, gevolgd door biefstuk en de gehaktbal. Slechts drie procent van de Nederlanders geeft de voorkeur aan een varkenshaasje. Hetzelfde percentage kiest voor een karbonade. Werk aan de winkel dus, om varkensvlees weer populairder te maken. Drie tips die je daarbij kunnen helpen.

EERLIJK VERHAAL

Het is een trend dat consumenten vaker willen weten waar de producten die zij kopen, vandaan komen. Varkensvlees heeft over het algemeen niet zo’n goede reputatie bij de consument en het schandaal van het varkensslachthuis in Tielt gaf de consument een negatief beeld van varkenshouderijen in het algemeen.

Om te zorgen dat jouw klanten van varkensvlees genieten, is het van belang om er een eerlijk verhaal bij te vertellen. Waar komt het varkensvlees in de toonbank vandaan en hoe worden de beetjes beantwoord? Een biologisch aanbod (of alternatief) helpt hierbij.

In het artikel ‘In mijn nieuwe winkel zie ik steeds meer jonge mensen’ vertelt slager Anne Kramer over zijn eigen varkens die hij in biologische stallen houdt. Dit is een voorbeeld van een eerlijk en geloofwaardig verhaal, waar de consument op kan vertrouwen. Het is controleerbaar en de slager beschikt over de informatie.

DE KLANT LEKKER MAKEN

Naast een eerlijk verhaal kan je de aandacht van de klant trekken door beleving aan varkensvlees toe te voegen.

De moderne consument is steeds meer op zoek naar de beleving van eten. Je moet alle zintuigen van de consument prikkelen. Laat hen kennismaken met de producten die je verkoopt. Naast het tonen van het vlees wat je in de kuip hebt, kan je ook je klanten laten proeven hoe lekker varkensvlees kan zijn, wanneer het op een goede manier bereidt wordt. Je kan bijvoorbeeld denken aan het presenteren van stukjes langzaam gerookte varkenshaas of spareribs die van het bot afglijden.  

Doordat je het vlees in de slagerij bereidt, zal de geur hiervan door de winkel verspreid worden. Een aangename geur in en om de winkel kan potentiële klanten binnen halen en trouwe klanten verrassen.

DE KLANT HET LEKKER LATEN MAKEN

Naast de beleving van varkensvlees in de winkel, zal je klanten moeten overtuigen dat ze een stukje vlees zelf ook zo lekker kunnen bereiden. Voorzie je klant van informatie en advies over de bereiding van varkensvlees. Op deze manier zorg je ervoor dat je consument een goed bereid stukje vlees eet, waardoor de kwaliteit tot zijn recht komt.

Slager Anne Kramer merkt bijvoorbeeld dat veel van zijn klanten een karbonde veel te lang in de pan laten liggen. ''Vaak hoor ik consumenten zeggen dat ze een karbonade droog en taai vinden, als ze vervolgens dit stukje vlees naar mijn advies bereiden, zijn ze overtuigd.”

Form icon

Geef je mening over Smaak in de Zaak

En help ons om nog meer van waarde te zijn voor versspecialisten als jij.

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?