Go to content
Menu

Op de koffie bij Gerard Zwetsloot

#nostalgie
Header afbeelding voor Op de koffie bij Gerard Zwetsloot

Reportage van een bezoek aan de gesloten slagerij van Gerard en Greet Zwetsloot.  

Het winkelbordje van Scharrelslagerij Zwetsloot hangt inmiddels een maand lang op ‘gesloten’. Van de voormalig slagerij is een expositieruimte gemaakt. Het glas van de lege toonbank vol geplakt met verzamelde krantenknipsels, aan de muren een prachtige levendige fotoreportage van de winkel. Op de foto’s prijkt het vlees trots in de volle toonbank. ‘Het geeft vooral rust’, vertelt slager Gerard Zwetsloot. ‘Dat die toonbank niet meer elke dag vol hoeft.’ 

De gepensioneerde Zwetsloot is nog vaak te vinden in zijn schuur, een werkruimte achter zijn woning, waar hij nog volop producten maakt. De plaatselijke Delicatessenwinkel Chez Michel voorziet hij nog  van zijn vleeswaren. Maar de druk, die is van de ketel, en dat doet familie Zwetsloot goed.

Alt text

Op 14-jarige leeftijd begon Gerard Zwetsloot als slagersknecht. Niet omdat hij van het slagersvak droomde, maar omdat er geld op de plank moest komen en de dorpslager van Kamerik een knecht kon gebruiken. Later ging Zwetsloot naar de Slagersvakschool en langzaam maar zeker groeide zijn liefde voor het vak.  

Nu, 56 jaar later, kort na het sluiten van de zaak die hij 26 jaar runde, zijn de leuke klanten het grootste gemis. ''Dat ze hier zo graag kwamen, dat vind ik het mooiste compliment dat we de afgelopen weken kregen. Ze kwamen voor de gezelligheid en ik vond het prachtig om hen mooie zelfgemaakte producten te verkopen.'' 

'Haal je klanten binnen met een lekkere worst in plaats van een aanbieding in karbonades'

Zwetsloot is een slager zoals je ze niet vaak treft. ''Je klanten moeten met een natte bek de winkel uit lopen. Dan win je, want die komen terug. Haal je klanten binnen met een lekkere worst in plaats van een aanbieding in karbonades. Daar komt een klant niet voor terug. Voor iets wat schofterig lekker is, wel. Er zijn nog steeds slagers die knokken tegen supermarkten en die strijd ga je niet winnen.''   

Onderscheiden is volgens Zwetsloot dé manier om een goede slagerij te runnen. Door zoveel mogelijk zelf te maken bijvoorbeeld, door prijzen binnen te slepen en dit vervolgens van de daken te schreeuwen en vooral de publiciteit op te zoeken. Zelf werd Zwetsloot eens kampioen boterhammenworst, waarna zijn vleeswaren niet waren aan te slepen. Hij raadt andere slagers aan zich bij het Worstmakersgilde aan te sluiten. ''Daardoor kom je bij collega's over de vloer en proef je elkaars werk. Daar leer je veel van.'' 

Ook met eerlijke producten kan je je als slager onderscheiden. Zelf was Zwetsloot één van de eerste drie scharrelslagers van Nederland.

Zijn voornaamste advies is dat versspecialisten zich niet blind moeten staren op een hoge omzet. ''De focus moet liggen op de kwaliteit en een bijpassende goede prijs, met een mooie marge. Daar heb je meer aan dan aan een groot bedrijf.''

HUMOR

Breng sfeer in je winkel middels humor in je zaak, zo luidt een ander advies. ''Voorkom dat jij en je klanten als dooie pilaren in je winkel staan.'' Daar slaagde hij zelf bijzonder goed in. Zo reikte hij wachtende klanten een doekje aan om het toonbank-ruit schoon te maken, omdat ze zo gezegd stonden te kwijlen. En liet hij eens het touwtje aan de rollade zitten, waaraan hij de klant bij zijn vertrek terug naar binnen trok.

WIJZE RAAD

Vijftien jaar geleden stond Zwetsloot al eens op het punt om de winkel te sluiten. Het vele werken brak hem en zijn vrouw op. Toen is hij een dag minder open gegaan, waardoor het nog zo’n tijd vol te houden was.

Voor velen staat Zwetsloot bekend als de slager die met zijn varken wandelt. Met de uitstapjes met de varkens waar hij voor zorgde, haalde hij tientallen keren de krant. Hij vond het fantastisch om met een varken te wandelen. ''Een leuker huisdier is er niet.''

''Ik vind het erg dat het bedrijf niet is overgenomen, maar voor ons is het helemaal goed zo.'' De winkel blijft voorlopig zoals die is. Klanten zijn welkom om een laatste keer door de winkel te lopen.

 

Benieuwd hoe Zwetsloot graag adverteerde? Klik hier!

Alt text
Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?