Go to content
Menu

TIPS VOOR EEN DUURZAMERE ZAAK!

Innovatie
Header afbeelding voor TIPS VOOR EEN DUURZAMERE ZAAK!

Het is vandaag de dag van duurzaamheid. En in dat kader – maar bovenal omdat consumenten duurzaamheid steeds belangrijker vinden – verzamelden wij van Smaak in de Zaak tips die jouw versspeciaalzaak duurzamer kunnen maken.  

Duurzaam staat voor een evenwicht tussen mens, milieu en economie. Met duurzaamheid wordt beoogd te voorkomen dat de mens de aarde uitput. Dat klinkt behoorlijk ver-van-ons-bed, maar in feite zijn er keuzes waar jij al verschil mee kan maken. De waardering van consumenten voor dergelijke stappen neemt toe. 'De consument wil haar eten kunnen vertrouwen, dus eist transparantie op het gebied van milieu, dierenwelzijn, gezondheid en voedselverspilling.' 

(Bron: Trendrapport Food; Rabobank, 2018)

Lees ook
BIJZONDER KIPCONCEPT VOOR SLAGERS thumbnail

BIJZONDER KIPCONCEPT VOOR SLAGERS

Sterke en gezonde kippen met een dierwaardig leven. Dat is wat Veldhoeve kip met hun eigen kip: de Twentse Blauwe, beoogt. Een streven waar veel voor nodig is. Een kijkje in de wereld van vlee…

ALTERNATIEF AANBOD

Innoveren kan het beste door je te verdiepen in waar jouw consument behoefte aan heeft. Er zijn bedrijven die dier- en milieuvriendelijker werken. Je zou een aanpassing kunnen doen in je aanbod en daarbij kunnen kiezen voor een gecertificeerd product of uniek concept. Hier een toegankelijk overzicht van de bekendere keurmerken, waarbij staat aangegeven in hoe zij scoren op het beleid omtrent zowel dierenwelzijn als milieuvriendelijkheid.

Het houden van vleeskuikens (en dus het verkopen van kip) brengt de minste belasting op het milieu te weeg. Daarom biedt het promoten van kip een interessant perspectief.

Lees ook
Livar: Het leven van de varkens thumbnail

Livar: Het leven van de varkens

Steeds meer slagers bieden hun klanten het vlees van het Limburgse Livar-varken. Dat is begrijpelijk, want de groep kritische consumenten die bereid is de meerprijs voor een beter dierenleven …

AANDACHT VOOR VEGETARISCH

Het eten van minder vlees heeft positieve gevolgen voor het milieu. Besteed dus ook aandacht aan maaltijden zonder vlees.

ONDERNEEM ACTIE TEGEN VOEDSELVERSPILLING

Ook voedselverspilling staat steeds hoger op de agenda. Als ondernemer kan je bijdragen. Dat wordt je makkelijk gemaakt door initiatieven als 'To good to go.' Dit concept slaat de perfecte brug tussen ondernemers die met goede maaltijd dreigen te blijven zitten, en consumenten die door het kopen van een betaalbare maaltijd voedselverspilling tegen willen gaan.

De consument krijgt de kans de maaltijden af te halen. Niet alleen kom je als ondernemer nog van je maaltijden af, je speelt jezelf in de kijker van een nieuw publiek én werkt aan je imago: je zet je immers in tegen voedselverspilling! Je kan natuurlijk ook nadenken over een eigen variant op het concept. Kom aan het einde van de dag met een mooie kortingsactie op je dagverse maaltijden en onderstreep in de communicatie jouw intentie om voedselverspilling tegen te gaan.

MINDER PLASTIC

  • STIMULEER HET MEENEMEN  VAN EIGEN TAS

Ook overmatig gebruik van plastic levert steeds meer weerstand op, doordat de consequenties daarvan steeds beter in beeld worden gebracht. Er zijn versspeciaalzaken die plastic vermijden door een papieren tas te gebruiken. Op zich een mooie oplossing die de service naar de consument niet verhinderd. Het verkopen van plastic tasjes voelt wellicht wat tegenstrijdig met een klantgerichte werkwijze. 

Het kan interessant zijn een herbruikbare katoenen/polyester/jute tas te laten maken. Natuurlijk zorg je er dan voor dat deze van het logo van jouw zaak is voorzien. Naast reclame voor je winkel en het verrassen van je klant,  geef je een milieuvriendelijk product. Je zou de klant ook kunnen laten betalen voor de tas en hen middels een spaarsysteem kunnen belonen voor het hergebruiken ervan.

  • LET OP PLASTIC VERPAKKINGEN BIJ INKOOP

Er zijn steeds meer bedrijven die zich kritisch opstellen tegenover het gebruik van plastic verpakkingen door hun leveranciers. WOARST delicatessen stopte onlangs de samenwerking met een leverancier omdat alle producten in afzonderlijke plastic verpakking werden aangeleverd. Zij hebben nu het standpunt ingenomen niet samen te werken met leveranciers die veel plastic verpakkingen gebruiken.

Op Instagram publiceerde de winkel onderstaande punten waarop zij zich inzetten voor duurzaamheid. 

Wat WOARST delicatessen doet op het gebied van duurzaamheid:

  •  Werkt niet samen met leveranciers die veel plastic verpakkingen gebruiken.
  •  Verpakkingsmaterialen worden aan de buren gegeven voor hun verzending.
  •  Papieren rietjes
  •  Afvalscheiding
  •  Led-verlichting
Lees ook
JELLEMA EERSTE BETER LEVEN SLAGERIJ VAN NEDERLAND thumbnail

JELLEMA EERSTE BETER LEVEN SLAGERIJ VAN NEDERLAND

Slagerij Jellema, in Klazienaveen en Emmen, is de eerste slagerij van Nederland waarvan het volledige aanbod met een Beter Leven ster gecertificeerd is. Een omslag die veel inspanning vergde, …
  • PLASTIC VERPAKKINGEN EIGEN PRODUCTEN

De bovenstaande papieren rietjes brengen ons op de laatste tip. Kijk kritisch naar de manier waarop je zelf producten verpakt en meegeeft. Ga na of je het gebruik van milieubelastende materialen kan reduceren. Er wordt veel alternatief verpakkings- en serveermateriaal ontwikkeld en je kan een sterk statement maken door hiervoor te kiezen.

Form icon

Geef je mening over Smaak in de Zaak

En help ons om nog meer van waarde te zijn voor versspecialisten als jij.

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?