Go to content
Menu

Van varken een spektakel maken: productmarketing

Inspiratie
Header afbeelding voor Van varken een spektakel maken: productmarketing

Wat hebben pastinaak, haring en varkensvlees met elkaar gemeen? Ze lijken door de jonge consument te worden vergeten. Hoe zorg je ervoor dat kwalitatieve producten die je graag aan de man brengt ook aantrekkelijk voor hem zijn? Wat er nodig is, is ijzersterke productmarketing. 

Dit laat zich het beste aan de hand van een voorbeeld illustreren. Ooit van De Avocado-show gehoord? Het is een concept dat de avocado op een voetstuk plaatst. In de bijbehorende broodjeszaak wordt een waanzinnig assortiment aan avocado-gerechten geserveerd. De huisstijl, de teksten, de fotografie: alles draagt bij aan de positionering van de avocado. In de beleving die 'de show' biedt, is de avocado zo veel meer dan het feitelijke product. Dat is hoe goede marketing zijn avocado's afwerpt.

Alt text Alt text

IMAGO

De verkoop van welk product dan ook, hangt af van het imago dat het product heeft. Zo biedt koffiehuis Starbucks gewoon goede koffie, zoals de gemiddelde koffiezaak gewoon goede koffie verkoopt. Het enige verschil is dat jongeren graag met Starbucks gezien willen worden. Social media platform Instagram staat vol met foto's van Starbucks mokken en bekers. Wat gebeurde er met de best lekkere avocado van De avocado show en de prima koffie van Starbucks? Juist. Productmarketing. Weliswaar van een niveau waar je u tegen zegt. 

Wat jij als versondernemer kan doen is zorgen dat jouw producten en diensten een imago hebben waar jouw (beoogde) consument mee geassocieerd wilt worden! Om jonge mensen te trekken zal je hip moeten zijn. Ben je dat, dan nemen je fans een groot deel van de promotie van jou over. Zij gaan zelf berichten over jouw onderneming delen omdat dat hun imago versterkt. 

De uitstraling van je zaak is hiervoor van groot belang. Mooie fotografie op sociale media-kanalen kan ook veel voor het imago van je onderneming doen. Mocht je met één van deze aspecten geen affiniteit hebben, laat het dan vooral aan iemand anders over. Houd voor ogen wat jouw (potentiële) klant wilt, en welke taal die spreekt. 

Onderstaand een voorbeeld van hoe mooie fotografie en treffende styling veel voor varkensvlees kan doen!

Alt text Alt text

Met initiatieven als Butcher's Heaven Event wordt het imago van goed vlees versterkt. Het evenement beoogt een herwaardering van het slagersambacht. Op de vrijdagavond van het evenement vond voor het eerst een burgeravond plaats, waarop chefs hun burgerspecialiteit serveerden. Dit soort initiatieven dragen bij aan de comeback van de burger. Bekijk de sfeerimpressie om te zien hoe dat wordt aangepakt.

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?