Go to content
Menu

Vijf gouden tips om te winnen

Inspiratie
Header afbeelding voor Vijf gouden tips om te winnen

Smaak in de Zaak bezoekt door heel Nederland specialisten in vis, vlees en groente. Bij hen gooien we onze hengel uit en vissen we naar tips die we jou graag voorschotelen. Vandaag vijf gouden tips om je als versspecialist te onderscheiden. Zo blijf jij winnen.

1. Deel jouw eerlijke verhaal.

Ervan uitgaand dat jij een mooi verhaal over jouw onderneming te vertellen hebt, is het buitgewoon raadzaam om dat verhaal met je publiek te delen. Consumenten vinden het in toenemende mate belangrijk om het verhaal achter de producten die ze eten, te weten. Daar hebben mensen ook steeds meer voor over! Dat is een grote troost, want ondanks de neiging naar gemak kan een goed verhaal over een product, jonge mensen dus wel degelijk tot de versspeciaalzaak verleiden.

2. Jij bent een vakman. Straal uit dat ambacht. 

De waardering voor ambacht groeit en de volgende stap is: nog ambachtelijker. Laat jouw vakmanschap zien. Draag jouw vakmanschap uit door jouw kennis te delen en vaardigheden te laten zien. Blijf vooral bij de ambachtelijke methodes die jouw werk van dat van anderen onderscheiden. Dat betekent niet dat het werk onnodig zwaar hoeft te zijn, moderniseer en maak gebruik van vernieuwingen die je lijf ontlasten, maar blijf zoveel mogelijk van het proces in eigen zaak uitvoeren. En laat dat je klanten weten!

3. Zorg voor een eenduidige uitstraling in je winkel én online. 

De uitstraling van je zaak is vanzelfsprekend van cruciaal belang, maar de overige plekken waar jouw onderneming zichtbaar is (denk bijvoorbeeld aan: je website, sociale media kanalen, folders en advertenties) moeten diezelfde uitstraling hebben. Je hebt namelijk niks aan een mooi visitekaartje als je zaak niet hetzelfde uitstraalt en andersom werkt het ook niet. Je prijzen, de bediening, een mooie presentatie; alles moet bij elkaar kloppen. Of, zoals slager Robert 't Hart zo mooi verwoordt: ''Je winkel zijn duizend lampjes en ze moeten alle duizend branden." 

4. Bied je consument inspiratie door beleving toe te voegen.

Meer nog dan je als versspecialst misschien gewend bent, wordt je fysieke winkel (of marktwagen) het visitekaartje van je bedrijf. Waar de behoefte van het online selecteren en bestellen van de producten groeit, worden winkels bezocht voor de beleving die online in mindere mate te bieden is. Online moet de uitstraling kloppen, maar proeven, ruiken en het goed bekijken van de producten kan uitsluitend offline. Dus prikkel die zintuigen en terugkomend op de eerste twee tips: vergeet de oren niet, vertel dat verhaal! 

5. Kijk voorbij jouw bedrijf. Blijf geïnspireerd en innoveer. 

Voorkom bedrijfsblindheid en maak vooral gebruik van het inzicht, kennis en ideeën van anderen. Bezoek verscollega's, beurzen en doe zelfs inspiratie op in andere branches. Denk niet in de grenzen van jouw versspeciaalzaak en denk liever helemaal niet in grenzen. Doe bijvoorbeeld ook eens inspiratie uit het buitenland op. Dat betekent natuurlijk niet dat je om de haverklap onderweg hoeft te zijn; volg de vakmedia die de inspirerende verhalen naar je toe brengen en profiteer daarvan.

Smaak in de Zaak biedt je video's van relevante evenementen en bijzondere versbedrijven. En met de artikelen ben je met enkele klikken op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen in het verssegment! Maak hier gebruik van!

Form icon

Geef je mening over Smaak in de Zaak

En help ons om nog meer van waarde te zijn voor versspecialisten als jij.

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?