Go to content
Menu

Wat er in de naam zit

Innovatie
Header afbeelding voor Wat er in de naam zit

We zien dat vooruitstrevende versspeciaalzaken kiezen voor andere termen dan we in traditioneel versland gewend zijn. We delen er een paar, om over na te denken.

Zo zien we dat steeds meer slagers - nu nog vooral in België – hun zaak definiëren als atelier in plaats van slagerij. De term atelier doet recht aan het creatieve aspect van het vak en draagt bij aan het ambachtelijke imago dat iedere versspecialist verdient.

Nog zo’n term: specialist. Door jezelf als specialist te definiëren geef je mensen een gevoel van deskundigheid. Daarbij doet de term eer aan de vakkennis waar een versspecialist over beschikt. Met de kennis die nodig is om als versspecialist succesvol en onderscheidend te zijn, is groenteman of visboer bijna versspecialist-onwaardig.

Slager Björn van Koppen gebruikt de term Speciaalslagerij in zijn logo’s. Zo onderscheidt hij zich van de zogenoemde ‘knalslager’. Alles waar ‘speciaal’ voor staat, geeft de consument toch dat gevoel van dat beetje extra waar die bijzonder gevoelig voor is. Dat zien we ook met het imago van speciaalbiertjes.  

Verder is het raadzaam om je specialiteit in je bedrijfsnaam te verwerken. Denk bijvoorbeeld aan: Scharrelslagerij van Diekerhof. Voor consumenten ben je dan meer dan een 'gewone slager'. Ook je slogan is voor dit soort interpretaties goed in zetbaar. 'Een klasse apart', van Slagerij van Tilburg is een voorbeeld van een korte zin, met veel inpact. 

Zo is het Engelse Butcher een woord dat we vaker voorbij zien komen; de associatie daarmee is anders dan die met het woord ‘slager’; positiever en eigentijdser. 

Zeg nu zelf, The Dutch Butcher klinkt toch net iets krachtiger dan de Hollandse slager. Hetzelfde geldt voor het Franse 'Butcherie'. Vooral de jonge consument is erg gevoelig voor dit soort mode-termen. Waar vrijwel geen millennial warm loopt voor gerijpt vlees, zijn zij wel in de meest luxueuze restaurant te vinden, waar zelfs de vleescritici aan de Dry Aged beef zitten.

Lees ook
Grenzeloze inspiratie bij Atelier Millevaches thumbnail

Grenzeloze inspiratie bij Atelier Millevaches

Smaak in de Zaak bezocht de robuuste slagerij Atelier Millevaches, nieuw gevestigd op de kaai van Antwerpen. Een ambachtelijke winkel met een opvallende etalage: drie runderkarkassen hangen te…
Form icon

Geef je mening over Smaak in de Zaak

En help ons om nog meer van waarde te zijn voor versspecialisten als jij.

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?