Go to content
Menu

De Smaak in de Zaak Social media-gids

Werkproces
Header afbeelding voor De Smaak in de Zaak Social media-gids

Ja het kost tijd, en nee het levert niet direct iets op. Toch kan het écht lonen om als versondernemer met social media aan de slag te gaan. Maar dat vergt wel geduld, creativiteit en discipline. Hieronder lees je hoe social media jouw bedrijf kan helpen.

Social media biedt misschien wel dé uitkomst als het aankomt op het vergrijzende klantenbestand van veel versspecialisten. Jonge aanwas is er in veel gevallen nauwelijks, blijkt ook uit de Slagersmonitor. Laat die potentiële jonge aanwas zich vooral op sociale media-kanalen bevinden. Dan kunnen je winkelstrategieën nog zo mooi zijn, die hebben dan geen zin. Je zult hun interesse online moeten wekken.

Dat klinkt misschien als een uitdaging, maar kan werkelijk vrij eenvoudig zijn. Facebook is nog steeds hét social media kanaal, maar onder jongeren is ook Instagram erg populair. Voor grotere bedrijven kan zakelijk sociaal netwerk LinkedIn interessant zijn.

'Bovenal moet je bereid zijn tijd in Sociale media te investeren. Half doen is geen optie. Je moet ervoor gaan, of er niet aan beginnen.'

Redactie Smaak in de Zaak
Lees ook
Tips van Butcher Björn: Social media thumbnail

Tips van Butcher Björn: Social media

In onze rubriek Tips van Butcher Björn geeft slager en Smaak in de Zaak-ambassadeur Björn van Koppen jou tips over het vak! Deze keer vertelt hij wat in zijn ogen het belang en de voordelen …

LOGO CRUCIAAL VOOR (ONLINE) SUCCES

Een logo dat smoelt is ook online van groot belang. Dat is belangrijk voor je imago en herkenbaarheid. Laat deze dus vaak terug komen. Stel deze in ieder geval in als profielfoto.

Plaats genoeg berichten om je volgers wakker te houden, maar voorkom dat je hen afschrikt door te veel te plaatsen. Om te beginnen is een wekelijkse post voldoende. Een goede foto met daarbij een passende tekst kan genoeg zijn. Verder is het belangrijk om met regelmaat berichten te plaatsen. 

DEEL JE PASSIE

Enthousiasme werkt aanstekelijk. Plaats dus berichten over dingen waar jij goed over te spreken bent. Deel prikkelende foto's van je producten waarvan het water bij je volgers in de mond loopt. En verspreid zo nu en dan content die een hoog deel-gehalte heeft. Dat wil zeggen: berichten waarvan het aannemelijk is dat jouw gebruikers dit met hun omgeving willen delen. 

LAAT ANDEREN DELEN

Een ander element dat je onderneming verder zou kunnen helpen zijn online recensies van je klanten, ofwel: consumentenreviews. Uit onderzoek blijkt dat andere social media-gebruikers hun keuzes hierdoor laten beïnvloeden. Nodig jouw klanten dus uit hun productervaringen online te delen. Daar zijn trouwe klanten vast toe bereid, kost jou zelf vrijwel geen tijd en werkt vaak beter dan zelfpromotie. Het heeft zowel effect op de verkoopcijfers als op je merkreputatie, blijkt uit onderzoek. 

Lees ook
Tips van Butcher Björn: Webwinkel thumbnail

Tips van Butcher Björn: Webwinkel

In onze rubriek Tips van Butcher Björn geeft slager en Smaak in de Zaak-ambassadeur Björn van Koppen jou tips over het vak! Deze keer vertelt hij wat in zijn ogen het belang en de voordelen…

BEWEGENDE BEELDEN

Video's doen het bijzonder goed op sociale media. Overweeg eens om op Youtube instructie-filmpjes te plaatsen van de bereiding van je producten. Dat zou toch een behoorlijke service naar je consument zijn? Of je kiest voor een wat algemenere video ter promotie van jouw onderneming. Houd bij video in je achterhoofd dat de concentratieboog van mensen online erg kort is. Het is belangrijk dat je video's kort en bondig zijn. Je kan je publiek vervolgens doorverwijzen naar een langere video op je website of YouTube-kanaal. Zo creëer je ook verkeer naar je website.

Verder is het tijdstip waarop je berichten plaatst belangrijk. Na werktijd zijn er veel mensen actief. Probeer om te beginnen verschillende momenten uit, en post vervolgens op de momenten waarop het bereik het hoogst was.

Dat wil trouwens niet zeggen dat je op dat moment ook achter je computer hoeft te zitten. Berichten op Facebook zijn eenvoudig in te plannen. Je zet een post klaar, en geeft aan op welk tijdstip jij wilt dat het gepubliceerd wordt. Belangrijk om dan in je achterhoofd te houden, is dat social media geen eenrichtingsverkeer is. Natuurlijk moet je zenden, maar daarnaast telt interactie. Reageer dus vlot op vragen, klachten en andere opmerkingen. Zo bedien je je klant. 

Form icon

Geef je mening over Smaak in de Zaak

En help ons om nog meer van waarde te zijn voor versspecialisten als jij.

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?