Go to content
Menu

Zo bereik je een jong publiek

Innovatie
Header afbeelding voor Zo bereik je een jong publiek

Veel versspecialisten hebben moeite met het bereiken van een jong publiek. We vroegen een aantal versondernemers hoe zij dat doen. 

''Het begint eigenlijk al met een plakje worst als je een klein kindje bent'', zegt slager Martin van den Broek, werkzaam in Den Haag. ''De meeste mensen weten nog precies dat jij die slager bent die hen als kind een plakje worst gaf.'' Op deze manier zullen deze mensen jou onthouden en kan jij als slager inspelen op de wederkerigheid van mensen. Wanneer jij iets weggeeft zal de consument bewust of onbewust iets terug willen doen.

Bij de supermarkt bestaat 46,5 procent van de klanten uit oudere gezinnen zonder kinderen. Dat aandeel is bij de meeste versspeciaalzaken meer dan 60 procent. 

Veel versspeciaalzaken merken vergrijzing in hun winkel, zo ook slager Dennis Gillissen. Hier zou hij graag verandering in willen brengen. Hij focust zich op wat de klant nu écht wil. Hij hoort veel geluiden, van met name de jongeren, dat ze graag producten bij een slager zouden bestellen, mits deze thuis geleverd worden. Gillissen biedt deze service inmiddels, en er wordt inderdaad veel door jonge mensen besteld.

Slager Erwin van den Beuken weet nieuwe, jonge klanten naar zijn versspeciaalzaak te trekken door zijn verhaal, de uitstraling van zijn winkel en daarmee het totaalpakket. Smaak, kwaliteit en beleving is belangrijk voor de klant. Zorg dat je de klant enthousiasmeert met je producten en je kennis van zaken. Zodra jij gepassioneerd vertelt over je mooie, verse producten die daarnaast ook nog eens aantrekkelijk gepresenteerd worden, zal dit voor een klant een reden zijn om terug te komen. De klant moet het gevoel krijgen dat hij speciaal is en dat jij de klant graag van advies voorziet. 

Een versspeciaalzaak kan uitblinken middels een authentiek verhaal en onderscheidende producten. Creëer een belevingsomgeving waar alle zintuigen van de consument geprikkeld worden. Zo kan je de consument verleiden. Zorg voor een aangename geur in en om je winkel, laat de consumenten van je verse producten proeven, voorzie de klant van informatie en experimenteel met innovatieve producten.

Daar sluit slager Robert 't Hart zich bij aan. Het is volgens hem belangrijk dat je een variabel assortiment hebt, veel adverteert en actief bent op social media. Daar is de jonge consument gevoelig voor. De jonge consument is online actief. Zorg dus voor een goed verzorgde, aantrekkelijke website. Je kan ook naamsbekendheid creëren door actief deel te nemen aan Facebook, Instagram en Linked-In. In het artikel "Zo scoor jij op social media" kan je nog veel meer inspiratie en ideeën opdoen voor jouw social media kanalen. Wanneer je als versspecialist vernieuwend en innovatief bent, kan je veel nieuwe en jonge klanten trekken!

Delen
Aanmelden nieuwsbrief
Vind je dit artikel interessant?